מה המשמעות של מפגש בחיינו?

מה במפגש מאפשר לנו לפתח אישיות פתוחה ובעלת השפעה על סביבתנו:

מה גורם לנו להיות צ'ארמרים וכריזמטים או סגורים ומופנמים?

שאלה זו "הפגישה" אותי מחדש עם מרטין בובר, אבי הפילוסופיה הדיאלוגית,

הטוען כי "ההיכרות של אדם עם עצמו נעשית רק דרך מפגש"

בניגוד לדה קארט שאמר: "אני חושב משמע אני קיים"

בובר האמין כי המפגשים הם המשמעותיים ביותר בחיינו

והם השביל המרכזי שדרכו אנו יכולים לצמוח.

התאוריה אותה פיתח מרטין בובר מדברת על כך שלא רק שאפשר להתפתח

ממפגשים משמעותיים, אלא שצריך לשאוף תמיד להיות במצב תודעתי

שמאפשר להפוך את המפגשים למשמעותיים.

מפגש בין אדם לאדם הוא מקום להקשבה

הקשבה היא בראש ובראשונה נוכחות: נוכחות-עם-האחר,

נוכחות בכאן-ועכשיו של המפגש.

ההקשבה מאפשרת לאחר לבוא לידי דיבור, למצוא את קולו העצמי.

הקשבה אמיתית היא כזו שמאפשרת להיבט חבוי של עצמיותו של הדובר להתגלות.

מרטין בובר

סיפור אמיתי:

אורי (שם בדוי) בן 30 נשלח אלי על ידי מנהלת מחלקת רווחה,

היא סיפרה שהבחור עובד בפנימיה של ילדים שנזרקו מבתיהם

והוא עושה עבודת קודש עם הילדים.

הבעיה הייתה שבישיבות צוות הוא אינו פוצה פה.

גם כשניסו לדובב אותו הוא לא הצליח לדבר, מקסימום הנהן בראשו.

אל הילדים התחבר בצורה יוצאת דופן ועבד איתם דרך יצירה.

כל הילדים התקדמו מאוד, גם הבעייתיים ביותר.

כשהגיע אלי אורי בפעם הראשונה הוא היה מבוייש

ולפי שפת הגוף שלו קלטתי  שהוא עצוב.

הבנתי שאם אעביר לו את התחושה שהוא מורגש

וכי מקשיבים לו, יחד עם הידיעה שהוא חשוב,

הוא יצליח לספר לי את סיפור חייו.

וכך בדיוק היה.

כבר בסוף המפגש הראשון לאחר שהעברתי אליו תחושה זו, לאט ובעדינות

והוקרתי אותו על עבודת הקודש שהוא עושה עם הילדים

שאלתי אותו עם אלו ילדים  הכי קשה לו?

הוא נפתח ושיתף שעם הילדים של ההורים הגרושים.

כששאלתי איפה הוא חש את זה בגוף, הוא הצביע על הלב והתחיל לבכות.

 

מהפגישה  השניה רק הקשבתי ושמעתי את סיפור חייו הקשה,

כבן להורים גרושים שנפרדו סביב אלימות קשה מצד האב,

היושב במאסר כבר 5 שנים.

ממפגש למפגש אורי נפתח כמו פרח מרהיב ונגלה לי בחור רגיש ואוהב.

הוא דיבר ופרק המון וכל פגישה הוא סיים בחיבוק ונשיקה.

 

אחרי 5 מפגשים קיבלתי שיחת טלפון נרגשת ממנהלת מח' הרווחה

שסיפרה שאורי התחיל לדבר בישיבות הצוות ולתרום הרבה מאוד

גם לשאר חברי הצוות.

אורי התאמן אצלי יותר משנה, בסוף השנה הוא מונה לרכז הצוות בפנימיה

והתחיל לנהל בעצמו את ישיבות הצוות!

 

רוצה לנהל את החיים שלך ממקום של עוצמה לחץ כאן

בתקשורת פנים אל פנים, הקשבה מלאה כוללת הקשבה שמעבר למילים –

לשפת הגוף, לטון הקול, לדברים שלא נאמרים.

רובנו יכולים לשבת מול אדם ולא להיות נוכחים באופן מוחלט:

להיות מוטרדים ומרוחקים , להתעסק במחשבות חיצוניות, להיות מופנמים

ולהתעסק במה שעלינו לעשות, בסדר היום שלנו.

הקשבה לעומת זאת,  מחייבת אותנו להשקיט את הרעש שבתוך ראשנו, לנקות את תודעתנו.

הקשבה זו מאפשרת לנו להיות נוכחים.

הקשבה דורשת ריכוז ותשומת לב, כדי שנוכל לשמוע את הדבר שהאחר מביע,

בין אם הוא מביע אותו במילים ובין אם הוא מביע אותו בין המלים ומעבר להן.

באמצעות תשומת לב כזו, אנו מתחילים לחוש את התנועה שבחייו הפנימיים של האחר.

אם נייחס לזולת מראש את מגבלתו, נתקבע מיד גם במוגבלותינו להקשיב לו.

מרטין בובר

טושק בחופש

[/fusion_text]
נהניתם? מוזמנים לשתף

מוזמנים להגיב